Natjecatelje Eurovizije nekad smo pratili na pozornici, danas uz TikTok znamo i kakve pidžame nose

netokracija - prije 2 tjedna - link

Ako ste korisnik TikToka, sigurno se primijetili povećanu aktivnost natjecatelja Eurosonga na ovoj društvenoj mreži. Velika aktivnost je s dobrim razlogom – naravno, svi žele pridobiti ekstra glas i podršku.

O tome kako bi natjecatelji trebali koristiti TikTok i kako je Let3 prošlegodine na ovoj platformi gradio svoj narativ, razgovarali smo s Tomislavom Raškovićem TikTok strategistom i content creatorom i Lukom Kerečinom, marketinškim stručnjakom koji je osmislio brend “ŠČ”.

TikTok je neizbježan alat za eurosong natjecatelje

TikTok je važan instrument u građenju pozadinske priče o natjecatelju jer gledatelje i slušatelje zanima što se krije ispod vrha ledenjaka, komentira Tomislav. U nekim prošlim vremenima gledatelji bi umjetnike prvi put vidjeli na samom nastupu na završnici Eurosonga, a danas mogu pratiti njihov put od kvalifikacija na nacionalnom natjecanju pa sve do velikog finala, objašnjava Tomislav.

Nekad je izvedba definirala kome ide glas, a rekao bih da danas publika svoj glas, osim izvedbe, oblikuje na osnovu saznanja bavi li se netko dobrotvornim radom, koliko ima maca doma i kakav uzorak pidžame nose dok peru zube u kupaoni.

Ukratko, pobjeda na nacionalnom natjecanju u startu stvara određen pozitivan zamah koji umjetnici trebaju prenijeti na digitalne kanale i TikTok te dodatno pokušati iskoristiti Eurosong platforme kako bi se približili internacionalnoj publici.

Sama činjenica što je TikTok bio jedan od glavnih sponzora Eurosonga govori puno. Poveznica između glazbe i TikToka je neraskidiva od samih početaka, odnosno od lipsync aplikacije Musica.ly koja se zatim transformirala u aplikaciju koju poznajemo danas, smatra Luka:

TikTok je zahvaljujući algoritmu omogućio veliku vidljivost “Mama ŠČ” jer smo dovoljno rano pripremili teren.

Do pobjede se može doći i tako da drugi plešu na vašu pjesmu

TikTok igra veliku ulogu u građenju narativa i popularnosti natjecatelja, objašnjava Luka.

Ako pogledamo Eurosong core fan base, on se uvelike preklapa sa native TikTok korisnicima. Uz to, Eurosong je jedinstveno glazbeno natjecanje u kojem je često cilj biti što luđi i zabavniji, a koreografija je dio folklora tog natjecanja – sve isto kao i u mikrokozmosu TikToka.

Sama pobjeda na nacionalnom natjecanju je dokaz da je umjetnik stvorio određen trend, odnosno izazvao iznadprosječan interes za svoje glazbeno djelo. Govorimo o rijetkim situacijama kada zbilja imate šansu preliti to uzbuđenje i zvuk na društvene mreže i oblikovati svoj trend. Jer ako niste stava “važno je sudjelovati”, do pobjede ćete doći tako što drugi plešu na vašu pjesmu u videima, a ne vi na njihovu, navodi Tomislav:

Ovo naravno ne treba shvatiti skroz doslovno, ali period između pobjede na nacionalnom natjecanju i nastupa na završnici Eurosonga je prilika za stvoriti viralnost oko vaše pjesme.

Pored svih pravila, TikTok je vrlo nepredvidiva aplikacija

Ima puno literature na temu koje bi elemente trebao imati optimalan video za TikTok u smislu forme, pričanja priče, dužine trajanja i sl., a opet svakodnevno vidimo viralne videe koji prkose tim standardima. Možda baš zato što izlaze iz okvira onoga što očekujemo pa stvaraju dodatan interes, komentira Tomislav:

Mislim kako za poveznicu s publikom moraju njegovati vrijednosti poput autentičnosti i dosljednosti, a formu mogu slobodno i kršiti jer ih nismo birali da bi se uklapali u ustaljene formate.

Kako vrijeme odmiče, Luki se čini kako TikTok sve više cilja na dio YouTubeovog kolača poticanjem dužih video formata. Očito im ide jer aplikacija odgaja nove generacije kojima je TikTok, osim kratkih formata za zabavu, sada i mjesto na kojem će gledati videe kakve smo prije gledali na YouTubeu ili pak koriste TikTok kao primarnu tražilicu umjesto Googlea, ističe Luka:

Primjera radi, podatci iz istraživanja koje često spomenem u svojim predavanjima pokazuju da klinci između 8 do 18 godina u prosjeku provedu 112 minuta dnevno na TikToku, što je 60% više nego na YouTubeu.

Pream tome, SEO na TikToku je odavno postao važan. Luka se ne bi čudio da uskoro počnemo viđati, primjerice, i neke behind the scenes video podcaste na aplikaciji u trajanju od sat vremena. Recenzije, glazbeni kritičari i opinion-makeri su se također preselili tamo čime je prisutnost izvođača na svim tim frontama još bitnija.

Ali opet, neke stvari ostanu iste. Koreografija uz pjesmu u svrhu promocije iste ljuti je klasik – bilo da se radi o Mama ŠČ ili Rim Tim Tagi Dim!

“Poticali smo bilo kakvu interakciju, a to se pogotovo pokazalo uspješnim kod promocije mercha…”

Luka je pobornik one “better done than perfect”, ali konzistentnost je bitna. No napominje kako jaka prisutnost ne ovisi smao o konzistentnom objavljivanju, već o dvosmjernoj komunikaciji i građenju zajednice koja se osjeća pozvanom da sudjeluje, komentira, reinterpretira i za isto bude primjećena i “nagrađena”:

Nakon što smo pustili koreografiju u ranoj fazi, već odmah prije prvog nastupa na Dori, bend bi organizirao natjecanja u plesovima koje bi Mrle zatim ocjenjivao. Najbolji su dobivali i nagrade. Poticali smo bilo kakvu interakciju, a to se pogotovo pokazalo uspješnim kod promocije mercha i stvaranja sad već kultnog statusa ŠČ čarapa.

Pored Leta3, Tomislav ističe još jedan uspješni primjer glazbenika na TikToku, a to je Connor Price kojeg spominje u svojim radionicama i edukacijiama. Radi se o neovisnom glazbeniku koji je uz pomoć TikToka stvorio ogromnu bazu obožavatelja iznimno kreativnim spajanjem svoje autorske glazbe i videa koje snima.

Teško je ukratko objasniti njegovu formulu za uspjeh jer na TikToku konstantno evoluira stvarajući sadržaj, često i sa svojim pratiteljima. U nekoliko godina je došao od par tisuća streamova godišnje do unaprijed rasprodanih turneja pa predlažem da bacite oko na njegov profil.

Let 3 morao je razviti dva različita narativa –  za regiju i svijet

Narativ za Let 3 je postojao, samo ga je malo trebalo prilagoditi za TikTok, što nije bio preveliki izazov jer su dečki veliki radnici, dodaje Luka:

Prirodno im je da po inerciji svojeg djelovanja već desetljećima generiraju sjajan sadržaj koji je onda samo trebalo pravilno upakirati za TikTok.

Najveći izazov svakako je činjenica da je potrebno razmišljati o dvije publike – onoj koja dolazi iz regije i zna tko je Let 3 i onoj novoj, novonastaloj internacionalnoj publici koja Let 3 percipira samo kroz sudjelovanje na Eurosongu.

Publici van regije trebalo je objasniti povijest i smjestiti bend u neki širi kontekst bez da dosadimo ovim prvima. Tanka je granica i treba znati uspješno hodati po toj žici. Dodatni izazov je onda i zadržati nove internacionalne fanove ako uzmemo u obzir da je svo stvaralaštvo benda na jeziku koji je razumljiv samo nama na Balkanu.

Uz sve to, sam čin izloženosti javnosti nosi određene izazove gdje se svaka izjava i radnja dubinski skeniraju, a ponekad izvlače i iz konteksta. Također, postoji zamka očekivanja, od managera, PR savjetnika pa i od šire ili uže okoline koje mogu utjecati na određene radnje, objašnjava Tomislav:

Pjevači u ovom periodu imaju izrazito opterećen kalendar i ako im se nametne da moraju snimiti određen broj videa za TikTok u jednom trenutku to postane odrađivanje, a ne uživanje. Energija kod takvog pristupa produkciji sadržaja negativno utječe na sam rezultat, ali i odnos s pratiteljima.

Ovdje Tomislav hvali i našeg predstavnika Baby Lasagnu koji usprkos nagloj izloženosti javnosti nije upao u zamku hiperinflacije – sadržaja bez nekog suštinskog smisla.

Nadamo se da će tako ostati i do zadnjeg dana, pred natjecanje!

pročitaj cijeli članak

Društvene mreže (94)eurosong (341)Intervju (65)