IVANA MAROVIĆ IZ TAJLANDA ‘Jela sam škorpione, a otrovala se piletinom’

dulist - prije 2 tjedna - link

Piše: Ivana Marović

Na Tajlandu sam provela nevjerojatnih 20 dana. Pošla sam s prijateljicom iz Njemačke s kojom svake godine planiram po jedno putovanje. Tako je ove godine na red došao Tajland. To je destinacija o kojoj sam dugo sanjala za posjetiti i ujedno moja prva azijska avantura. Na Tajland sam krenula potpuno otvorenog uma i nisam imala nikakva očekivanja. Najviše su me oduševili lokalni ljudi koji su se pokazali kao jako dragi i uvijek spremni za pomoći. Ali i ljepote i jedinstvenost ove destinacije.

Spontani duh na putovanju
Turisti često dolaze na Tajland s agencijom, ali mi smo htjele poći same, na svoju ruku i bez ograničenja vremena. Jedino što smo rezervirale je smještaj u Bangkoku, a ostalo smo odradile ‘u hodu’. Najčešće smo spavale u hostelima, a nekoliko noći i u privatnim sobama. Hoteli su povoljni na Tajlandu, ali nama je bilo zanimljivije dijeliti sobu s našim vršnjacima i tako sklapati nova poznanstva. Većina hostela ima organizirane ture i razne događaje, često po povoljnijoj cijeni nego na internet stranicama. Tako bismo rezervirale ture s njima, a to je bio odličan način za druženje s drugim posjetiteljima Tajlanda. U Bangkoku smo ostale četiri dana. Tako nam raspored nije bio gust i imale smo dosta vremena za otkriti mnoge zanimljive lokacije koje ovaj grad nudi.

Bangkok – čudnovat grad
Od prvog trenutka, Bangkok je bio nešto totalno drukčije od svega što sam dosad vidjela. Jako je bučan, skuteri iskaču sa svih strana, tuk-tuk vozači staju nasred puta i pitaju za vožnju… Također, pun je neugodnih mirisa zbog smeća koji su pomiješani s mirisima ulične hrane. Na jednom kutku se nalaze skromne male zalogajnice, a na drugom luksuzni ‘rooftop’ barovi. Bangkok je spoj nespojivog, a sve njegove karakteristike zajedno odaju poseban šarm. Za najljepši pogled Bangkoka, preporučila bih vožnju brodom na rijeci Chao Phrayi koja pruža čarobno iskustvo.

Hramovi i palače Bangkoka
Hramova i palača ima mnogo u Bangkoku, ali i u cijelom Tajlandu. Otišle smo na vođenu turu koja nudi posjet onim najpoznatijim. Prva palača na redu bila je The Grand Palace. Riječ je o nekadašnjoj kraljevskoj palači koja je od 1782. godine služila kao službena rezidencija kraljeva Tajlanda, a danas
je pretvorena u muzej. Zatim smo obišle budistički hram Wat Saket na čijem se vrhu nalazi zlatni kip Bude,
a s njega se pruža predivni panoramski pogled na Bangkok. Sljedeći hram je bio Wat Pho odnosno Hram ležećeg Bude. Glavna atrakcija ovog hrama je zlatna statua Bude duga čak 45 metara. Svaki hram je uistinu poseban, ali nama se najviše svidio Wat Arun. Stigle smo tamo za vrijeme zalaska sunca i ostale bez riječi. Put do hrama je bio prilično naporan zbog dugih stepenica, ali bilo je vrijedno toga. Ispred palače nas je dočekalo puno prodavača koji su tvrdili kako ne smijemo ući u hram odjevene u kratke hlače. Međutim,
ubrzo smo shvatile kako kontrola na ulazu u hram nije stroga i naišle smo na turiste koji su također bili oskudnije odjeveni.

Atraktivne četvrti Bangkoka
Cilj našeg putovanja je bilo spontano istraživanje. Jedan dan smo tako sjele na autobus i odlučile razgledavati grad. Otkrile smo čari kineske četvrti Chinatown gdje smo uživale u nastupima plesača i njihovim tradicionalnim plesovima. Zatim smo nabasale na Kreativni distrikt gdje su zgrade pune
grafita, a pločice ukrašene mozaikom. Asiatique The Riverfront je noćna tržnica koja se nalazi u modernom dijelu Bangkoka. I nju smo posjetile, a ona je idealno mjesto za sjesti kad ti dosadi buka u starom dijelu grada.

Tržnice na čamcima i željezničkim tračnicama
Posjetile smo dvije zanimljive tržnice koje su udaljene oko sat i pol vožnje od Bangkoka. Prva koju ću izdvojiti je Maeklong Railway Market, tržnica koja se nalazi na željezničkim tračnicama. Tržnica ima tipične karakteristike tržnica na Tajlandu. Nalazi se u uskoj ulici, lokalci dovikuju cijene sa svih strana i nude posjetitelje hranom, a po putu ima dosta štakora. Ono što je izdvaja od ostalih je to što dva puta dnevno kroz ovu tržnicu prođe vlak jer se na kraju tržnice nalazi željeznička stanica. Tada prodavači miču stvari i stolove uz rubove ulice kako bi vlak mogao proći. To je uistinu uzbudljivo doživjeti. Druga tržnica koju smo posjetili bila je Damnoen Saduak Floating Market. Inače je to tzv. ‘plutajuća’ tržnica jer se prodaja odvija na čamcima. Ona je malo skuplja od prethodne, ali ni ne mora se ništa kupiti, moguće je samo provozati se čamcem i uživati u vožnji. Na ovoj tržnici može se svašta pronaći – od hrane, keramike i umjetnina do mačaka, zmija i mišjeg lemura. Lokalci kuhaju hranu na čamcu što budi apetit i nismo znale što bismo prvo probale.

Chiang Mai – suprotnost od bučnog Bangkoka
Nakon živog i glasnog Bangkoka, grad Chiang Mai je bio pravo osvježenje. Meni je to možda najdraži grad kojeg sam posjetila na ovom putovanju. Ulice su čiste i uredne, u zraku nema neugodnih mirisa i posvuda razbacanog smeća. Grad izgleda kao manja, ali ljepša verzija Bangkoka. Chiang Mai je poznat kao grad hramova. Na svakom kantunu se nalazi poneki hram. Željele smo posjetiti svaki, ali bojala smo se da
ne pretjeramo i da nam ne dosade. Izabrale smo Wat Chedi Luang koji je bio otvoren do kasno navečer tako da smo uspjele obići hram u tišini jer nije bilo puno posjetitelja u to doba. Osim hramova, ovaj grad je prepun jazz barova i žive muzike. Ostale smo tu par dana te smo svaku večer odabrale neki drugi jazz bar. Kojeg god da smo odabrale, nismo pogriješile.

Preslatki slonovi u Chiang Maiu
Nezaobilazna atrakcija u Chiang Maiu su kampovi slonova. Htjele smo pronaći kamp koji etično postupa prema svojim slonovima. Inače, dosta kampova slonova koristi te životinje kao predmet zabave za turiste i ne mari za njih. Lokalci iz hostela su nam preporučili kamp slonova nazvan ‘Elephant Dream Project’ i izdvaja se upravo po pristupu prema svojim slonovima. U kampu se nudi vođena tura na koju smo pošle. Naš vodič nas je oduševio svojom pričom i naučio nas kako se treba ponašati prema slonovima. Opremio nas je zelenilom, bananama i šećernom trskom za hranjenje. Ova preslatka stvorenja ne prestaju jesti što nije čudno jer teže nekoliko tisuća kilograma. A ne jedu meso, već su vegetarijanci.

Bijeli hram iz bajke u Chiang Raiu
Iza Chiang Maia, posjetile smo grad koji zvuči skoro isto – Chiang Rai. Kad smo pomislile kako nam je više puna kapa hramova, došle smo u taj grad i nismo si mogle pomoći. Oduševio nas je još jedan hram – Wat Rong Khun odnosno Bijeli hram. Hram je drukčiji od ostalih, izgleda kao da je iz neke bajke. Ističe se po staklenim fragmentima koji su postavljeni na vanjskom dijelu hrama. Kako nas je potrefilo sunčano vrijeme, tako se cijeli hram presijavao jer to staklo reflektira sunce. Nijedna fotografija ne može opisati ljepotu tog hrama, jednostavno se mora uživo doživjeti.

Tajlandska hrana
Tajlandska hrana me apsolutna oduševila. Inače volim azijsku hranu. Tipično tajlandsko jelo je wok s povrćem i rezancima ili rižom. Ulična hrana im je raznovrsna. Nešto nama drukčije u ponudi su prženi škorpioni, razne bube i pauci. Iz znatiželje sam se odvažila probati prženog škorpiona. Okus je neobičan, ako bih ga išla opisati, onda je najsličniji nekakvom čipsu jer je hrskav. Nažalost, na Tajlandu me zadesilo trovanje hranom. Tako sam četiri dan ovog putovanja provela ležeći u krevetu uz povišenu temperaturu i povraćanje. Naravno, svi prijatelji su odmah pomislili da su škorpioni uzrok. Međutim, otrovala sam se piletinom.

Savjeti za kraj
Tijekom prošlih putovanja sam shvatila kako je za savjete najbolje upitati lokalne ljude. Tako da sam se za prijevoz po Tajlandu, uglavnom savjetovala s lokalcima. Isto tako, tko god da je pročitao nešto o Tajlandu prije samog putovanja, vjerojatno zna kako se na Tajlandu vrijedi cjenkati. Ja sam svoje vještine cjenkanja usavršila na putovanju u Istanbul. Primjerice, kad smo tek došla na Tajland, trebao nam je prijevoz do hostela. Lokalna djevojka nam je savjetovala tuk-tuk kao najpovoljniju opciju. Kad je bilo vrijeme za naplatu, uspjela sam prvu ponuđenu cijenu spustiti za dvostruki iznos. Kasnije sam saznala kako se na Tajlandu koristi aplikacija ‘Grab’ koja je zapravo tajlandska verzije Ubera, ali dosta povoljnija. Moguće je birati između vozila, skutera i kombija. Najpovoljnija i najbrža opcija je skuter. Cijene su stvarno nevjerojatne da se na početku zapitaš je li riječ o prijevari. Tako sam vožnju skuterom u trajanju od 15 minuta platila oko 3 eura.